Å håndtere skadedyr i en leilighet er sjelden gøy. Det kan bli både stress og en kilde til frustrasjon for både leietakere og utleiere.
I utgangspunktet er det utleier som har ansvaret for å sanere skadedyr som veggedyr i henhold til praksis i Husleietvistutvalget. Men ansvarsfordelingen blir fort litt mer knotete, særlig hvis leiekontrakten sier noe spesielt om vedlikehold.
Det kan faktisk påvirke hvem som må ta regninga for fjerning av skadedyr, spesielt hvis det skyldes unormal bruk av boligen.
Det er lurt å ha en viss peiling på hvem som egentlig har ansvaret. For leietakere er det ofte viktig å si ifra med én gang det oppdages skadedyrproblemer, ikke bare for å være grei, men fordi det faktisk kan være et lovkrav.
Utleiere bør heller ikke sitte på gjerdet. Det å være raskt ute med tiltak kan både sikre boligens standard og holde leietakeren fornøyd.
Både utleiere og leietakere har mye å tjene på å være åpne om ansvar og forventninger. Klare avtaler om vedlikehold i leieperioden kan spare alle for mye trøbbel og ubehagelige overraskelser.
Hvem har ansvaret for skadedyr i leilighet?
Ansvaret for skadedyr i en leilighet er ikke alltid svart-hvitt. Det styres av flere ting, som husleieloven og vedlikeholdsplikter.
Både utleier og leietaker får noen plikter og rettigheter når det gjelder skadedyr.
Lovverk og regler rundt ansvar
Husleieloven er ganske tydelig på at boligen skal være fri for vesentlige mangler, og ja – skadedyr teller som en slik mangel.
Om skadedyrene faktisk regnes som en mangel, kommer litt an på situasjonen.
Dukker skadedyrene opp tidlig i leieforholdet, peker det ofte på et vedlikeholdsproblem, altså utleiers ansvar. Husleieloven § 5-5 sier at leietaker må gi utleier beskjed straks mangler oppstår, ellers kan ansvaret bli delt.
Utleierens plikter ved skadedyr
Utleier skal sørge for at boligen er i god stand før noen flytter inn. Oppdages det skadedyr som veggedyr eller maur, er det som regel utleier som må ordne opp og betale.
Utleier bør ikke drøye med tiltak, for skadedyr sprer seg fort. Det er også lurt å informere leietaker om hva slags vedlikehold som forventes, og hva de bør gjøre hvis det oppstår problemer.
Leietakers ansvar og forpliktelser
Leietaker har også noen plikter. Hvis det er leietaker som har dratt med seg skadedyrene inn – for eksempel etter en reise – kan det hende han eller hun må ta kostnaden for å bli kvitt dem.
Det er viktig å si ifra til utleier med én gang det er mistanke om skadedyr. God kommunikasjon og samarbeid gjør det enklere å løse problemet raskt.
Typiske skadedyr, forebygging og håndtering av konflikter
Skadedyr i norske leiligheter kan skape alt fra små irritasjoner til store problemer. Det er smart å vite hvilke skadedyr som er vanligst, og hvordan man best kan forebygge.
Det er også greit å ha en idé om hvordan man takler uenigheter rundt ansvar.
Vanlige skadedyr i norske leiligheter
De vanligste skadedyrene er mus, rotter, kakerlakker og maur. Disse smådyrene jakter på mat, vann og ly, så norske leiligheter er ikke akkurat immune.
Mus og rotter kommer seg inn gjennom bittesmå sprekker og rør. Kakerlakker og maur elsker matavfall og dårlig ventilasjon.
Har du busker og trær tett på bygget, øker risikoen. Det hjelper å holde det ryddig, kaste matrester og tette åpninger.
Forebygging og tiltak mot skadedyr
Forebygging handler først og fremst om vedlikehold og renhold. Tett alle åpninger du finner, og vurder netting på ventiler og rundt rør.
God avfallshåndtering og å kvitte seg med søppel raskt gjør boligen mindre attraktiv for skadedyr. Sjekk jevnlig for fukt og råte, for det kan tiltrekke seg uønskede gjester.
Hvis det blir skikkelig ille, er det bare å ringe inn fagfolk. Noen ganger holder det ikke med kjerringråd.
Kostnader og ansvarsfordeling ved uenighet
Hvis det oppstår uenighet om hvem som skal betale for skadedyrbekjempelse, er det ofte regler i borettslaget som gjelder. Som oftest dekker borettslag kostnader som skyldes byggets tilstand, som lekkasjer eller dårlig drenering.
Blir man ikke enig, kan saken havne i husleietvistutvalget eller tingretten. Det er også mulig å klage hvis du mener du har betalt for mye, og kanskje få tilbake noe.
Forbrukeradvokaten kan være god å ha i kompliserte saker.
Ofte stilte spørsmål
Når det oppdages skadedyr i leiligheten, er det ikke alltid lett å vite hvem som faktisk må ordne opp. Utleier har ofte hovedansvaret, men noen ganger havner også leietaker i søkelyset.
Her er noen av de vanligste spørsmålene folk har.
Hvilke rettigheter har leietakere når det oppdages skadedyr i leiligheten?
Leietakere har rett til å si ifra til utleier, som skal ta tak i saken og betale for å bli kvitt skadedyrene. Det er viktig å melde fra raskt for å unngå at problemet vokser.
Kan leietaker kreve redusert husleie ved funn av skadedyr?
Ja, leietaker kan kreve redusert husleie hvis skadedyr gjør boligen mindre trivelig eller rett og slett ubeboelig. Hvor mye husleien kan settes ned, avhenger av hvor ille det er.
Hvilket ansvar har utleier ved funn av veggdyr i leiligheten?
Utleier må betale for å bli kvitt veggdyr, med mindre det er leietakers skyld at de har dukket opp. Det lønner seg å handle raskt for å unngå at det sprer seg.
Er borettslaget ansvarlig for å bekjempe skadedyr?
Som oftest er ikke borettslaget ansvarlig for skadedyr inne i leiligheten. Men gjelder det fellesarealer, kan borettslaget bli involvert.
Hvem er ansvarlig for å håndtere muggsopp i leiligheten?
Utleier har vanligvis ansvaret for å fikse problemer med muggsopp, siden boligen skal være trygg å bo i. Leietaker bør likevel si ifra så fort som mulig hvis det oppdages muggsopp.
Hva betegnes som normal slitasje i en leilighet?
Normal slitasje handler om merker og spor som dukker opp etter helt vanlig bruk.
Det kan være små riper, kanskje litt fargeforskjell her og der.
Men hvis det dukker opp sprekker eller store flekker, ja, da snakker vi ikke lenger om normal slitasje.